امیر میلاد نیکزاد : در گروه فرزاد فرزین خوشحالیم !
کاری از پریا حیرتی
مصاحبه اختصاصی با امیر میلاد نیکزاد را هم اکنون در ادامه مطلب بخوانید.
دوستداران فرزاد فرزین – پریا حیرتی: او را همیشه پشت کیبورد در نقش رهبر ارکستر یا نوازنده روی استیج دیده ایم. البته سال هاست که نامش به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده روی کاور آلبوم ها و تک قطعات حک می شود. می گوید موسیقی علاقه اش بوده، ممکن است خواننده شود و اتفاقات خوبی در راه است با «امیرمیلاد نیکزاد» گپ زدیم تا بیشتر درباره گذشته، حال و آینده اش بدانیم.
از چه زمانی در موسیقی فعالیت حرفه ای خود را آغاز کردید؟
از سال ۸۷ با نوازندگی کیبورد و پیانو به صورت مبتدی شروع کردم تا بار اولی که با محمد اصفهانی روی صحنه رفتم.
تا به حال موسیقی را نزد چه اساتیدی آموخته اید؟
اساتید زیادی داشته ام. از جمله دکتر سریر، استاد فریبرز لاچینی، استاد انوشیروان روحانی و پویا نیکپور.
فکر می کنید کدامیک از کسانی که نام بردید، در زندگی هنری تان تاثیر چشم گیر تری داشته اند؟
پویا نیکپور و البته ایشان باعث و دلیل روی صحنه آمدنِ من بودند.
من شنیده بودم استاد فریبرز لاچینی هم در این راه بسیار به شما کمک کرده اند.
درست است، در واقع استاد لاچینی بودند که در سال ۷۸ سبب ورود من به موسیقی پاپ شدند. پیش از آن سبک فعالیت من در موسیقی کلاسیک بود. اما ایشان باعث شدند که در سال ۷۸ من در جشنواره ی پاپ حضور پیدا کنم.
که در آن جشنواره جایزه هم گرفتید، درست است؟
بله.
با گروه خاصی در آن جشنواره حضور داشتید یا خودتان به تنهایی؟
خیر ، گروهی نبود، به تنهایی حضور داشتم.
تا به حال با چه خواننده هایی روی صحنه رفتید؟
تقریبا می توانم بگویم با همه (با خنده) اگر بخواهم نام ببرم، در ارکستر محمد اصفهانی، حمید عسگری، رضا صادقی، مازیار فلاحی، بابک جهانبخش، روزبه نعمت اللهی، سهراب پاکزاد، فرزاد فرزین، زانیار خسروی، سیروان خسروی به عنوان نوازنده یا رهبر ارکستر حضور داشتم.
علت اینکه تا به حال برای خود یک آلبوم مستقل (چه با کلام و چه بی کلام) عرضه نکردید چیست؟
چون کار تنظیم را بیشتر از خوانندگی دوست دارم.
اما در خیلی از گروه ها هم خوان هستید ، یعنی امکان این که یک روز با صدای شما آهنگی بشنویم هست؟
بله احتمالش هست، اتفاقا کار آماده هم دارم و به دنبال موقعیت مناسبی برای پخش آهنگ هستم.
در مورد آلبوم بی کلام چطور؟
با یاشار خسروی در این باره برنامه هایی داریم.
بیشتر دوست دارید در جایگاه تنظیم کننده فعالیت کنید یا نوازنده؟
هر دو.
در زمینه ی نوازندگی هم فقط به کیبورد علاقه دارید؟
خیر ، همه ی ساز ها را برای نوازندگی دوست دارم.
اما تا به حال روی صحنه فقط کیبورد نواختید، درست است؟
خیر، با گروه دارکوب درامز زدم. با سیروان خسروی گیتار بِیس نواخته ام. در واقع ۱۱ سال است که درامز میزنم.
شما دو سال پیش از گروه فرزاد فرزین جدا شدید اما بعد از مدتی دوباره بازگشتید . علت رفتن و بازگشت مجددتان را توضیح می دهید؟
در واقع علت جدا شدن من از گروه، میل به کسب تجربه در فضاهای دیگری بود که در نهایت منجر به برگشت دوباره ی من به گروه شد . اینطوری خوشحال تر بودم!
علت انتخاب شغلتان؟
میل و علاقه ی قلبی شدید به موسیقی.
در حوزه ی موسیقی تحصیلات آکادمیک دارید؟
خیر ، در دانشگاه مدیریت بازرگانی خوانده ام.
تا به حال در چه آلبوم هایی حضور داشتید؟
اگر به تعداد بخواهم بگویم حدود ۶ یا ۷ آلبوم بوده است. با مهدی یراحی، بهنام صفوی، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، نیوشا بریمانی و … .
آیا در زمینه ی موسیقی تجربه ی بین المللی هم داشته اید؟
بهتر است فعلا چیزی نگویم! انشاا.. در آینده خواهید دید.
از نظر شما موفق ترین قطعه ای که تا به حال تنظیم کرده اید، کدام است؟
« نگرانتم» با صدای فرزاد فرزین.
رضایت شخصی شما بیشتر از سمت همکاریتان با چه کسی است؟
فرزاد فرزین.
و کدام ویژگی های ایشان سبب این رضایت شده؟
شخصیت، رفاقت، اخلاق خوب، موقعیت شناسی در زمینه ی به موقع رفتار جدی نشان دادن و به موقع صمیمانه تر رفتار کردن. در کل می توانم بگویم که با ایشان بسیار راحت هستم.
امیرمیلاد نیکزاد چه اِلِمان هایی برای انتخاب موسیقی دارد؟
در زمینه ی موسیقی به شخصه دو سبک جدا از هم را دوست دارم. یکی سبک جاز و دیگری سبک الکترونیک. در واقع سعی می کنم تلفیقی از این دو سبک را کار کنم.
ممکن است یک روز بخواهید که دیگر روی صحنه نروید؟
خیر، به هیچ وجه امکان ندارد.
آیا تا به حال پدیده ای به دنیای موسیقی معرفی کرده اید؟
هنوز خیر.
در آینده چطور؟
بله ، انشاا… خواهید دید.
چه فاکتور هایی برای معرفی یک پدیده در دنیای موسیقی دارید؟
از نظر من کلمه ی پدیده واژه ی بسیار بزرگی است! اما انشاا… در آینده یک خواننده ی بسیار بسیار خوب با سبکی جدید معرفی خواهم کرد.
مدتی است در ایران شاهد رواج پدیده ای به نام «کاور» هستیم. چقدر به این اتفاق در موسیقی اعتقاد دارید؟
خیلی زیاد. از نظر من معنای اصلی کاور با چیزی که بعضی از موزیسین ها انجام می دهند، بسیار مغایرت دارد. به طور مثال یک نفر ملودی ای را بر میدارد ، شعر جدیدی روی آن می گذارد و عینا با همان تنظیم آهنگ اصلی اجرا می کند! اسم این کار کاور نیست و در واقع کپی است. نمی شود کاور در چارچوب معنای اصلی آن را پدیده بدی دانست. در کشور ما متاسفانه هر گونه شباهت در ملودی حتی در قالب یک آکورد را، کاور خطاب می کنند و از نظر من این کاملا بی منطق و بی معنی است.
خودتان تا به حال از کاری برای کاور استفاده کرده اید؟
در پاسخ به این سوال می توانم بگویم که از المان هایی از یک موزیک، بله استفاده کرده ام.
به نظر شما این اتفاق ، یعنی «کاور کردن» باعث پیشرفت موسیقی ایران یا لطمه به آن می شود؟
در حقیقت اینکه موسیقی ایران در سطح جهانی از برخی از کشور های دیگر در جایگاه پایین تری قرار دارد که امری است انکار نشدنی و البته باید اضافه کنم که از بسیاری از کشور های دیگر هم رتبه ی بالاتری سهم موسیقی ایران است، اما به طور کلی معنای «کاور» همان شبیه سازی است در زبان ساده تر که از نظر من وقتی این شبیه سازی روی موزیکی بالاتر از سطح کلی موسیقی کشور انجام شود، لطمه ای وارد نمی کند که هیچ، بلکه باعث پیشرفت آن هم می شود.
از نظر شما یعنی از دیدگاه یک تنظیم کننده وضعیت حال حاضر موسیقی ایران چگونه است؟
میتوانم بگویم موسیقی خوب کم شنیده می شود و خواننده خیلی زیاد وجود دارد که این اتفاق خوبی نیست.
فکر نمی کنید این معضل از جانب شما در جایگاه یک موزیسین است که اجازه ورود کسانی که استعداد واقعی برای خوانندگی ندارند و به خاطر منافع دیگری دنبال این حرفه هستند را، به حوزه ی موسیقی می دهید؟
رک می گویم بله ، ما هم در این اتفاق بد به گونه ای سهیم هستیم.
عده ای از تنظیم کننده های خوب کشور که در گذشته پرکار تر بودند ، الان به ندرت کاری از آنها می شنویم . علت این امر از دید شما چیست؟
در این باره می شود گفت که علت این امر خواسته ی خودشان می باشد. به انضمام اینکه عده ی تنظیم کننده ها در حال حاضر خیلی زیاد شده است. در واقع بعضی ها فکر می کنند با یک کامپیوتر و برنامه تنظیم، می شود تنظیم کننده شد! که بسیار تفکر غلطی است و می تواند به حوزه تنظیم آسیب برساند. از نظر من تنظیم کننده ای که دست کم یک ساز را بلد نباشد، تنظیم کننده نیست.
شما به شخصه چه کارهایی برای حفظ و پیشرفتتان در جایگاه یک موزیسین انجام می دهید؟
همیشه سعی می کنم به روز باشم و موسیقی ای را گوش کنم که به من ایده بدهد.
آیا ممکن است در زمینه ی موسیقی سنتی هم در آینده فعالیتی انجام بدهید؟
قبلا موسیقی سنتی هم کار کرده ام ، البته به صورت تلفیقی با خانم نیوشا بریمانی.
برنامه ی کلی شما برای آینده چیست؟
از ایران خواهم رفت.
سال ۹۳ برای امیرمیلاد نیکزاد چگونه گذشت؟
خیلی خوب، از جهت تجربه کاری.
یک جمله درباره ی اسم هایی که نام می برم بگویید:
یاشار خسروی: بهترین دوست قدیمی
رضا تاج بخش: قدیمی ترین دوست
مهران خلیلی: رفیق صمیمی
سیروان خسروی: یک موزیسین، تنظیم کننده و خواننده ی بسیار بسیار خوب
فرزاد فرزین: دوست، رفیق، خواننده. همه اش با هم! (با خنده)
در آلبوم جدید فرزاد فرزین هم حضور دارید؟
بله.
حرف آخر؟
تشکر همیشگی ام از خانواده ام است. از فرزاد فرزین، مهران خلیلی، یاشار خسروی و تمامی عزیزانی که در این راه کمک هایشان را از بنده دریغ نکردند. از شما و خانم زاهد و موسیقی پارس هم کمال تشکر را دارم.
تنظیم گفتگو: مهسا مقیلان
منبع: اختصاصی سایت خبری دوستداران فرزاد فرزین و موسیقی پارس